Obraz powstał w 1971 roku, co ciekawe, w tym czasie malarka brała udział w plenerze organizowanym w Wągrowcu. W tym samym czasie w naszym mieście odbyła się jej indywidualna wystawa. Możemy przypuszczać, że obraz ten powstał, nim artystka wybrała się w plener, ponieważ jest to martwa natura, a podczas plenerów nie malowano martwej natury, mając kontakt z żywym obiektem czy pejzażem.
Obraz został namalowany techniką olej na płótnie, o wymiarach 75×60 centymetrów. Tematem dzieła jest martwa natura, w centrum, dominujący komponent stanowi bukiet słoneczników, umieszczony w centrum obrazu, na stole przykrytym obrusem. Łodygi słoneczników są długie, obsypane zielonymi liśćmi. Trzy z nich ustawione są frontem do obrazu. Inne, widoczne w dalszej części są lekko rozmyte, co podkreśla ich oddalenie. Płatki kwiatów są żółte, lekko rozmyte, środek pomalowano kolorem pomarańczowym z ciemno zielonym środkiem. Koloryści nie używali w swoich pracach koloru czarnego, dlatego na tym obrazie próżno go szukać. W centralnej części, na blacie wyłożonym białą draperią (tkanin ułożona w ozdobne fałdy) , umieszczony został dzban w kolorze brązowo-pomarańczowym, ustawiony uchem w prawo. Na drapowaną materię obrazu pada światło, dlatego jej pofałdowania od frontu wydają się znacznie jaśniejsze od części obrusu, spoczywającej płasko. Draperia daje efekt przestrzenności obrazu. Z lewej, równolegle do naczynia znajduje się biały kubek z niebieską obwolutą oraz jednym uchem, skierowanym w lewą stronę. Przed nim znajduje się półmisek z trzema zielonymi jabłkami, na których możemy dostrzec punkty padania światła, namalowane białymi plamkami.
Drugim planem obrazu jest niebieskie tło, na którym widnieją ciemno niebieskie cienie, rzucane przez kwiaty i przedmioty z planu pierwszego. Kolory obrazu są raczej stonowane, poza światłocieniem, które pada na przedmioty umieszczone w kompozycji obrazu, z górnego prawego narożnika. Nie wiadomo jednak co jest jego źródłem. “Dominantę kompozycyjną stanowi dzban z kwiatami sięgającymi górnej krawędzi pola obrazowego”. Faktura przedstawienia jest szorstka i matowa, odznacza się na niej wyraźnie impas, czyli gruba warstwa farby nałożona na płótno. Kompozycja obrazu pionowa, zamknięta, statyczna i dośrodkowa. W dolnym, lewym narożniku obrazu widnieje odręczny podpis artystki: “B. Houwalt”.

Wróć do artykułu.